Jak przygotować się do ciąży?

Wraz z partnerem doszliście do wniosku, że jesteście gotowi, że to odpowiedni moment by powiększyć Waszą rodzinę. Coraz więcej kobiet decyduje się na „świadome” zachodzenie w ciąże, ma to na celu zwiększenie szans na urodzenie zdrowego dziecka. Ale od czego rozpocząć realizacje naszego postanowienia?

Badania przed ciążą

Na samym początku należy wykonać szereg badań by upewnić się, że w stu procentach jesteśmy gotowe na dziecko. Lista na pierwszy rzut oka wydaje się długa, sama w sobie już zniechęca na samym starcie, gdyż wiele czasu będziemy musieli poświęcić na staniu w kolejkach w oczekiwaniu na badania. Jednak warto pokonać tą trudność i mieć pewność, że nasze ciało jest gotowe na noszenie pod sercem naszego potomka. 

  • określenie biocenozy pochwy,
  • ocena cytologiczna szyjki macicy,
  • leczenie ew. zmian na szyjce macicy.
  • morfologia krwi,
  • badanie ogólne moczu,
  • przeciwciała w kierunku toksoplazmozy, różyczki, CMV, HBV, HCV, HIV, USR (kiła),
  • badania tarczycy
  • glukoza na czczo,
  • witamina D3

Nie zapomnij o wizycie u dentysty by sprawdzić stan uzębienia. Próchnica to choroba zakaźna, więc występuje możliwość zarażenia swojego dziecka, a dodatkowo może być to przyczyna poronień lub przedwczesnych porodów.

Suplementy przed zajściem w ciąże

Suplementacja u każdej z nas będzie wyglądać inaczej, gdyż mamy inne ciała i inne potrzeby. Część kobiet będzie mieć zalecone spożywanie witaminy D3, inna żelaza lub magnezu, a jeszcze znajdzie się grupa, które będzie brać inne witaminy. Jednakże zaleca się by spożywać kwas foliowy najlepiej pół roku przed planowaną ciążą, który wspomoże rozwój płodu i zmniejszy ryzyko powstania u dziecka poważnych zaburzeń. Dodatkowo długotrwałe przyjmowanie kwasu foliowego zmniejsza ryzyko rozwijania się u kobiet raka szyjki macicy. Suplementację kwasu foliowego skonsultuj z lekarzem prowadzącym.

Dieta przed ciążą

Okres planowania ciąży jest idealnym momentem na zmiany swoich nawyków żywieniowych. Pierwszym krokiem jest rzucenie palenia papierosów, zrezygnowanie z alkoholu oraz ograniczenie spożywania słodyczy i fast foodów. Kolejno zadbaj by Twoja dieta była urozmaicona i  wzbogacona o odpowiednie składniki odżywcze i witaminy. Regularnie spożywaj nieprzetworzone, zdrowe posiłki.

  • produkty bogate w wapń: brokuły, migdały, jarmuż, kapusta, orzechy laskowe
  • zdrowe tłuszcze: orzechy, awokado, oliwa z oliwek, gorzka czekolada
  • źródła białka: ryby, ser, nasiona roślin strączkowych

Aktywność fizyczna przed ciążą

Nie ma określonej aktywności fizycznej, którą musisz wykonywać. Rób to co sprawia Ci najwięcej radości, spacery, joga, pływanie. Jednak dobrym pomysłem byłoby rozważenie ćwiczeń mięśni kręgosłupa, pośladków i krocza (mięśnie Kegla).

Jakie są objawy ciąży? -> Przeczytaj o nich!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *